Cover art by Jean-Marc Rodrigue
ODG069 : electrOZorus / Le grimoire - Trou noir
A double compilation from the French band electrOZorus is a gift to everyone as it was actif from the beginning of the eighties till 2011 but never released a proper album.
Over the years they composed and created lots of songs and the time was right to finally listen to some of them.
Definitely crossing genres, from prog to hard to pop to jazz to musique concrète, they created something appart and particular. The words, always sing in French, are particularly important as Kriss the writer is also a poet and a lover of nice sentences and phrases.
The first cd is dedicated to all aspects of their music and is a collection that flies over all the years and music they did.
The second cd is taken out the last live concert they did completely in the dark (therefore the title ' Black Hole') to illustrate the movie from the same name.
electrOZorus – La bio (comme racontée et écrite par Kriss Electro):
Nous sommes en 1980 lorsqu’à l’occasion d’une audition Christophe Vandeputte, pas encore Kriss Electro, croise Roland Duval, de sept ans son ainé(Chris n’empruntera son pseudonyme que trente-deux ans plus tard, quand le groupe Electronique De France (voir OCD020), dont il est le leader, verra le jour); guitariste dont la technique s’est nourrie au rock de Jimi Hendrix mais aussi au jazz de John Abercrombie et de John McLaughlin, il est à la recherche d’un batteur pour monter le meilleur trio de jazz-rock du monde, comme peut l’espérer tout chanteur-guitariste de dix-sept ans de cette époque.
Durant la mise à l’épreuve, Chris est très impressionné par l’indépendance rythmique et la précision métronomique de Roland, dont la vaste culture musicale dans à peu près tous les domaines le fascine: musique savante contemporaine, du A de John Adams au Z de Bernd Alois Zimmerman, rock in opposition le plus confidentiel de l’époque, tel le groupe Etron Fou Leloublan, en passant par le jazz très cérébral et pourtant si vivant d’Anthony Braxton. Il a tôt fait de comprendre que fréquenter ce type est une aubaine extraordinaire; dès lors, il le convainc de jouer et de créer avec lui. C’est ainsi que tous les deux se mettent à rêver d’entrecroisements de mondes sonores, typographiques, plastiques ou autres, jugés par tous inconciliables, laissant aux chocs ainsi provoqués la chance de dynamiter les catégories et les conventions admises.
À l’œuvre au sein de ce curieux groupe dicéphale baptisé electrOZorus : Roland fait pleurer d’amères cures au chrome sur Revox, Teac, Tascam, – tous magnétophones à bande à deux ou quatre pistes –, éructant, soufflant, pinçant, claquant, fouettant, martelant métaux, peaux et bois, hautbois, cordes ou touches synthétisantes, tandis que Chris invente des constellations d’accords, de mélodies et de mots, qu’il couche sur ses partitions semblables à des archipels.
Si les deux camarades sont sollicités dans d’autres projets, parfois ensemble, quand par exemple Chris amène Roland à participer à l’enregistrement du prochain album de Lio, c’est quand même dans leur formation duelle qu’ils semblent traverser le temps de façon pérenne, inscrivant sur leurs tablettes, jadis magnétiques, désormais numériques, de 1980 à aujourd’hui, leurs créations inactuelles, à contre-temps, mais jamais à contre-courant…
electrOZorus est-il un dinosaure vivant, un dieu fait homme à tête d’oiseau, un magicien de l’électronique, une hélice circulaire, c'est-à-dire une courbe tracée sur un cylindre de révolution, telle qu'en chacun de ses points sa tangente forme avec OZ un angle de mesure constante? Il n’est en tout cas pas de son temps, mais de tout temps par tous les temps!
Roland
Chris
Chris
Roland
electrOZorus - The bio (as told and written by Kriss Electro):
We are in 1980 when Christophe Vandeputte, not yet Kriss Electro, meets Roland Duval, seven years his elder (Chris will borrow his pseudonym only thirty-two years later, when the band Electronique De France (see also OCD020), of which he is the leader, will be born); guitarist whose technique has been fueled by the rock of Jimi Hendrix, but also jazz by John Abercrombie and John McLaughlin, he is looking for a drummer to set up the best jazz-rock trio in the world, hope for any singer-guitarist of seventeen years of that time.
During the first rehearsal, Chris is very impressed by Roland's rhythmic independence and metronomic precision, whose vast musical culture in almost every field fascinates him: contemporary scholarly music, from John Adams' A to Z of Bernd Alois Zimmerman, or from the most confidential opposition rock of the time, such as the Etron Fou Leloublan group, and the very cerebral and yet so-lively jazz of Anthony Braxton. He soon realized that frequenting this guy is an extraordinary luck and from then on, he convinces him to play and create with him. It is thus that they both begin to dream of sonorous interactions, typographical, plastic or other worlds, judged by all to be irreconcilable, leaving to the shocks it provokes the chance to blow the categories and the accepted conventions.
At work in this curious dicephale group called electrOZorus: Roland makes cry sounds on Revox, Teac, Tascam, - all tape recorders with two or four tracks -, blowing, pinching, slamming, whipping, hammering metals, skins and woods, oboes, strings or synthesizing keys, while Chris invents constellations of chords, melodies and words, which he lays on his archipelago-like scores.
If the two comrades are solicited in other projects, sometimes together, when for example Chris brings Roland to participate in the recording of the next album of Lio, it is nevertheless in their previous dual formation that they seem to cross the time in the best way, taking back from their shelves, formerly magnetic, now digital, from 1980 to today, their creations untimely, at the time, but never against the current ...
Is electrOZorus a living dinosaur, a bird-headed god, a magician of electronics, a circular helix, that is, a curve drawn on a cylinder of revolution, such as in each of its points its tangent forms with OZ a constant angle of measurement? In any case, it is not of his time, but of all time in all times!
Roland
Chris
Kriss and Roland now
electrOZorus is : Roland Duval and Christophe Vandeputte, alias Kriss Electro,
with Eugène Darredeau, alias ZzBrr, exceptionnaly in the pieces of concrete music.
Digital release on the 23h of June 2017.
Track listing:
CD1: Le Grimoire
01 - AURÉOLE (words & music : Roland Duval)
02 - LOIN DE L'OGRE (words & music : Christophe Vandeputte)
03 - CHANSON DE LA FOLIE (words & music : Christophe Vandeputte)
04 - AU SENS FIGURÉ (words & music : Roland Duval)
05 - DÉSERT D'AMERTUME (words : Christophe Vandeputte – music : Roland Duval)
06 - RÉSERVOIR DE DOULEUR (music : Christophe Vandeputte / Roland Duval / Eugène Darredeau)
07 - IMAGE (words : Christophe Vandeputte – music : Roland Duval)
08 - LA VOIX DES ANGES (music : Christophe Vandeputte)
09 - DANS LA CHAMBRETTE (words & music : Christophe Vandeputte)
10 - L'HEURE DU CRIME SONNE - PART I (words & music : Roland Duval)
11 - FUGUE (words & music : Christophe Vandeputte)
12 - IN MEMORIAM LUCKY (music : Christophe Vandeputte)
13 - GREC (words : Christophe Vandeputte – music : Roland Duval)
14 - LA CAVE EST OUVERTE (music : Eugène Darredeau / Roland Duval / Christophe Vandeputte)
All vocals, instruments and computer programming by electrOZorus,
except on DÉSERT D'AMERTUME, guitar solo : Bruno Objoie
and GREC, guitar : Ramon Ribas Coca.
CD2: TROU NOIR – LIVE AT DOUCHY-LES-MINES – JANUARY 28, 2011
01 - Trou Noir, part.1
till
10 - Trou Noir, part.10
Improvisational music performed live in darkness by :
Kriss Electro : Electric Guitar, Vocals,
Roland Duval : Drums,
Romain Vandeputte : Bass Guitar,
Rémy Locquet : Keyboards,
Jean-Michel Monchecourt : Electronic Touch Control,
Maureen Tolleron : Djembe, Didgeridoo.
Le Grimoire is on Bandcamp here: