Tuesday, 18 February 2014

OCD017 : Soldier Six / Lost at Timekeeper's Gate


OCD017 : Soldier Six / Lost at Timekeeper's Gate

Finally a Belgian rock band which gave me gooseflesh the first time I heard one of their songs. 
So Off is proud to present the debut album entitled ‘Lost at Timekeeper’s Gate’.
An album incorporating sounds, ideas and views they gathered over the past three years. Making the album one high speed train by embedding all tracks in field recordings.
It was recorded in the summer of 2013 and produced by Teun Verbruggen (Jef Neve Trio, Flat Earth Society, The Bureau Of Atomic Tourism). Mixed and mastered by Pierre Vervloesem ( dEUS, Flat Earth Society, BRNS). The album will be released on February 24th 2014 for the digital version and on the 28th for the physical one.

The band is formed by three young wolves with an appetite for wild punching arrangements, distortion, pins-on-the-dance-floor and a voice that’s taken care of daily by a glass of liquid lead and nails.
In other words, they dare to hit the bend real hard, but they got more than enough hooks to keep them on the road. Nasty garage-rock, math-rock, reminder of industrial noise with catchy tunes and a serious dislike for clichés. The result is a blend of all things rock with a definite weird twist. And it works!
Think Muse meeting King Crimson period ‘Red’ or Queen of the Stone Age meeting Dinosaur Jr and you will only get a small idea of their sound.

SOLDIER SIX is based in Brussels, Belgium and are: 

Vitja Pauwels: Guitar,Synth&Vocals
Rudy Pelicaen: Bass
Tim Welkenhuysen: Drums

Vitja is also one of the guitarist of 'They Call Me Mr. Fluff (here)

They will play live a lot in 2014 , so don't miss them!

Reviewed (here in full) in Caleidoscoop by Jan Wilm Broek :

" Deze is bijzonder origineel en daarom ook niet eenvoudig te bestempelen. Ze brengen op luide wijze zoveel stijlen, dat wanneer je er een stempel opdrukt ze alweer iets anders maken. Klinkt chaotisch, maar dat is het totaal niet. Ze smeden op coherente wijze één geheel, alleen met steeds weer verrassende wendingen. Nergens wordt het voorspelbaar en nergens doen ze iets clichématig. In de basis zou je kunnen zeggen dat ze prog rock maken, maar dit wordt met enige regelmaat aangevuld, doorkruist dan wel afgewisseld met math-rock, noise, garagerock, psychedelische rock, synthesizermuziek, wave, stoner, jazz en funk, dat ze op ludieke wijze aaneen weten te rijgen. Een soort eigenzinnig locomokipkanariefantje van de muziek. Op dynamische en energieke wijze brengen ze hun innovatieve kracht en pracht ten gehore. Je hoort tussendoor ook gewoon het praten van de jongens tijdens de opnames; alsof alles puur, zonder opsmuk en direct op het album moet komen. Nu heeft het ook de intensiteit van een live concert en is het knap dat ze een dergelijke sensatie op cd weten te vangen. Om enig idee te krijgen hoe dit klinkt, moet je denken aan een intrigerende kruisbestuiving van The Mars Volta, King Crimson, Led Zeppelin, Cardiacs, Queens Of The Stoneage, Deftones en Drive Like Jehu. De pakkende, caleidoscopische muziek is echt een muzikale kaakstoot waarmee menig genregenoot meteen gevloerd wordt. Grote klasse en een moddervette belofte voor de toekomst!"

Another great review (here in full) by Dirk Steenhaut : 


Metaljazzsoldaten
"U begrijpt: Soldier Six draait de volumeknop graag wijdopen. Maar de groep heeft net zo goed catchy nummers in de aanbieding, zoals de zigzaggende single ‘Wide-Eyed Kid’ (op ons eigen landgoed nu al een hit). ‘Wastelands’ steunt op logge Black Sabbath-riffs en ‘Shark Ethic’ schiet uit de startblokken als nerveuze, hoekige funk, van het type dat ook de jonge Foals al in de manen hadden. In ‘The Creator’ en ‘Dead Fish Au Mur’ horen we echo’s van met jazz flirtende Amerikaanse indiebands uit de jaren tachtig en negentig, type fIREHOSE en Karate, al twijfelen we er eerlijk gezegd aan of de leden van Soldier Six met die referenties vertrouwd zijn. Op andere momenten vallen dan weer pijlen te trekken naar King Crimson en Triggerfinger. Toch zijn die namen niet méér dan wegwijzers voor wie ‘Lost At Timekeeper’s Gate’ nog niet heeft gehoord. Het trio weet zijn invloeden namelijk zo organisch te versmelten dat ze er sowieso iets eigens uit puren.
De niet altijd even grammaticale teksten blijven voorlopig de achilleshiel van Soldier Six. Vitja Pauwels lijkt zich meer te laten leiden door de klank van de woorden dan door hun betekenis. Toch ontvouwen zich na enkele luisterbeurten thema’s als misantropie, vervreemding, verstoorde communicatie, het verlies van idealen en de strijd van het individu tegen de verstikkende buitenwereld. “Living a lie / Burning mind’s eye / Consciousness fades / Body decays”: vrolijk word je er niet van. Maar naar zinsneden als “The only sin is stupidity” en “The only crime is getting caught” te oordelen, zijn deze metaljazzsoldaten zeker niet gespeend van ironie."

Other reviews in Flemish: damusicCutting Edge


English review (here in full) by Zachary Nathanson :

"This up-and-coming trio from Belgium has completely taken me by surprise after hearing a couple of their compositions that had my jaw dropped to the floor. It has the combinations of Post-Rock, Garage Rock, and Fast-Driven beats that will keep you up on your feet from the moment you plug in and dance to the rhythm of the sound and the vision since they recorded the album during the summer of last year... I have listened to Lost at Timekeeper’s Gate about ten times already and Soldier Six have finally came in at the right time at the right place to create some strange, weird, hypnotic, and electronic rock album. And it proves that they have finally done an amazing job to get your seat belt ready for an adventure you will never ever forget."

German reviews (here) in Babyblaue and (here) in Magazin Amboss.

Track listing:


1:  Wide-Eyed Kid
2: 7 Steps to Ear Damage
3: The Creator
4: Spaghettification (or Gettingsuckedintoablackhole)
5: Shark Ethic
6: Dead Fish au Mur
7: Wastelands
8: Noise To/o Noise




Special price when you order OCD017 + OCD030, check under:

And in Bandcamp:





Prices






Just for fun, here under is a video from March 2013, a song (not on the album) called Mary Jane:



and another new one:

No comments: